ANGST

Angst er som tidligere skrevet en helt almindelig følelser som glæde og tristhed. Vi skal kunne blive angste for at kunne passe på os selv. For nogle bliver angst dog en fremtrædende følelse med stor indvirkning på funktionsniveauet i hverdagen. Den har ikke længere en hensigtsmæssig funktion men komme i højere grad til at begrænse almindelig livsførelse. 


Der findes mange forskellige angsttyper - herunder social angst, separationsangst, præstationsangst, enkeltfobier. Man kan være velfungerende i størstedelen af sin hverdag, men have angst for specifikke situationer eller have en mere grundliggende ængstelig forståelse af verden og være påvirket en stor del af dagen.


I behandlingen af angst tager jeg udgangspunkt i kognitiv adfærdsterapi, hvor forløbet tilrettelægges efter den enkeltes behov. Det er muligt at anvende materialet fra Cool Kids, men det er ikke en forudsætning.

SKOLEFRAVÆR

Oplever du, at dit barn eller teenager har svært ved at komme i skole og måske at få en hverdag til at fungere? Flere og flere børn og unge har bekymrende højt skolefravær med store konsekvenser for dem selv, deres forældre og familie. 


Det er vigtigt med en hurtig og målrettet indsats, når ens barn begynder at have svært ved at komme i skole. 


Det er væsentligt at få skabt et fælles forståelsesgrundlag for fraværet og dermed fælles udgangspunkt for det videre arbejde for såvel barn, forældre og professionelle. Det er ofte komplekse problemstillinger, som ligger til grund og det er væsentligt, at flere/alle aspekter bliver vendt. 


Jeg kan bidrage til processen med afdækning af forskellige synspunkter, hypotesedannelse samt ved at være tovholder på processen. 

STRESS/BELASTNING

Vi kan alle opleve at blive kortvarigt stressede og i sådanne situationer er det en hjælpsom aktivering af krop og psyke. Det er dog vigtigt, at tilstande igen bringes tilbage til et normalt leje.

Længerevarende stress har en negativ inflydelse på såvel vores krop som vores psyke og kan ubehandlet forringe livskvaliteten betydeligt for den enkelt samt indvirke på familie og kollegaer. Vi er som individer forskellige og har forskellige livsomstændigheder og vi vil reagere forskelligt på situationer. 


Behandlingen sigter mod at skabe overensstemmelse mellem indre og ydre krav og den enkeltes ressourcer. I behandlingen inddrages også redskaber til at reducere fysiske og psykiske konsekvenser ved at have været belastet. Der er desuden fokus på at mindske sandsynligheden for tilbagefald.


Børn kan også være belastede og har ligesom voksne brug for at få afdækkes, hvad det er, der belaster dem og hvordan der kan skabes overensstemmelse mellem ressourcer og forventning/krav for at understøtte trivsel og udvikling.



DEPRESSION

Depression er en hyppigt forekommende sygdom i Danmark. Den enkelt oplever måske nedtrykthed, manglende energi, træthed, søvnproblemer, selvbebrejdelse, manglende appetit. For børn kan symptombilledet være lidt anderledes, hvor der også ses irritabilitet og/eller vrede.

Både voksne og børn kan få en depression og for alle aldersgrupper gælder, at en tidlig indsats med stor sandsynlighed vil give bedre resultater. 


Behandlingen bygger på kognitiv adfærdsterapi og der inddrages elementer af mentaliseringsbaseret terapi. Der arbejdes ligeledes med psykoedukation for at forebygge flere depressioner.

ENSOMHED

Følelsen og oplevelsen af ensomhed kan være overvældende og det kan for den enkelte være svært at ændre på den aktuelle situation. Ensomhed kan opstå på baggrund af mange forskellige livsomstændigheder flytning, skilsmisse, tab, mobning mv.  Behandlingen tager udgangspunkt i det enkelte menneskes behov og ønsker. Vi har alle brug for social kontakt, men omfanget, formen og indholdet kan varieres i det uendelige. 


ADHD/AUTISME

Jeg tilbyder vejledning til forældre, hvis  barn allerede har diagnose eller som eventuelt afventer udredning i psykiatrien. Råd og vejledning kan dog også gives uden diagnose eller ønsket om en sådan. 

Samtalerne tager udgangspunkt i det enkelte barn samt dets og forældres ønske om forståelse og/eller forandring. 


Foruden forældre arbejder jeg også med unge med diagnoser, som har ønske om bedre at forstå deres kompetencer og udfordringer. Herunder arbejdes bl.a. med strategier og metoder, som den unge kan anvende ift. at håndtere hverdagen, uddannelse, job mv.


Jeg stiller ikke diagnoser, men kan være behjælpelig med at navigere i samarbejdet med praktiserende læge, kommune og region (sygehuset). 



ØVRIGE YDELSER


Foruden ovennævnte ydelser tilbyder jeg også følgende

Coaching

Få gennem coaching støtte til at stille skarpt på mål i dit personlige liv såvel som på arbejdet. Coaching kan også bruges som redskab ift. at belyse en problemstilling.


Samtaler med fokus på

Selvværd og selvtillid - Alle mennesker oplever fra tid til anden og i forskellige relationer, at de har negative tanker om dem selv eller eget værd. Det er muligt at ændre på disse tanker og ofte med stor betydning for ens livskvalitet.


Selvforståelse- At opnå en større forståelse af sig selv kan være givende ift. at kunne genkende tankemønstre, handlemønstre og derved kunne justere disse for at opnå ens mål.






unsplash